Stałe (const)
Stałe to komórki pamięci, które mają takie same wartości przez cały czas działania programu. Najczęściej programiści nadają im nazwy dużymi literami -w odróżnieniu od zmiennych. Stałe są wygodne przy podstawianiu pewnych wartości, któe będą miały wpływ na działanie całego programu.
Definiuje się je na początku kodu programu. Stalą jest np. liczba π – stała nazywa się PI, stałe możesz tworzyć samemu, może to być prędkość światła c, stała grawitacji g, itd.
const
STALA_G = 9.81;
var t, s : Real;
begin
WriteLn(‘Ile czasu spadało na ziemię ciało?’);
ReadLn(t);
s := STALA_G * sqr(t) / 2;
WriteLn(’Ciało pokonało drogę ’,s : 10 : 3, 'm’);
ReadLn;
end.
Program oblicza drogę spadania dowolnego ciała w podanym przez użytkownika czasie. Gdyby programista zmienił stałą, może np. obliczać drogę spadania ciała na Księżycu. Zmiana stałej w nagłówku kodu źródłowego jest znacznie łatwiejsza niż poszukiwanie i wiele zmian konkretnych liczb wewnątrz kodu.