Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
PROCEDURA ORGANIZOWANIA POMOCY PSYCHOLOGICZNO- PEDAGOGICZNEJ
W CENTRUM KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO I USTAWICZNEGO
W DĄBROWIE GÓRNICZEJ
Podstawa prawna:
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. 2017 poz. 1591) z późniejszymi zmianami.
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (DZ. U. 2017 poz. 1578) z późniejszymi zmianami.
1) W Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Dąbrowie Górniczej pomoc psychologiczno – pedagogiczną organizuje Dyrektor szkoły.
2) Pomoc udzielana jest uczniom, rodzicom i nauczycielom. W przypadku rodziców i nauczycieli polega ona na wspieraniu ich w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu umiejętności wychowawczych w celu zwiększenia efektywności pomocy psychologiczno – pedagogicznej udzielanej uczniom.
3) Wszelkie formy świadczonej pomocy psychologiczno-pedagogicznej w CKZiU są bezpłatne,i udział ucznia w zaplanowanych zajęciach jest dobrowolny.
4) Korzystanie z pomocy psychologiczno – pedagogicznej objęte jest ochroną danych osobowych (tzw. wrażliwych).
5) Każdy uczeń szkoły ma prawo być objęty działaniami pedagogicznymi i psychologicznymi, mającymi na celu rozpoznanie jego możliwości psychofizycznych, w tym szczególnych uzdolnień,
indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz zaspokojenia tych potrzeb.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna polega na:
a) rozpoznawaniu i zaspakajaniu potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia;
b) rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia;
c) rozpoznawaniu czynników środowiskowych wpływających na funkcjonowanie ucznia w szkole;
d) stwarzaniu warunków do aktywnego i pełnego uczestnictwa ucznia w życiu szkoły i w życiu
prywatnym oraz w środowisku społecznym;
e) rozpoznawaniu przyczyn trudności w opanowywaniu umiejętności i wiadomości przez ucznia;
f) opracowywaniu i wdrażaniu indywidualnych programów edukacyjno – terapeutycznych dla uczniów niepełnosprawnych;
g) prowadzeniu edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia wśród uczniów i rodziców;
h) podejmowaniu działań wychowawczych i profilaktycznych wynikających z programu wychowawczo-profilaktycznego oraz wspieraniu nauczycieli w tym zakresie;
i) wspieraniu uczniów, metodami aktywnymi, w dokonywaniu wyboru kierunku dalszego kształcenia, zawodu i planowaniu kariery zawodowej oraz udzielaniu informacji w tym kierunku;
j) wspieraniu nauczycieli i rodziców w działaniach wyrównujących szanse edukacyjne dzieci;
k) udzielaniu nauczycielom pomocy w dostosowywaniu wymagań edukacyjnych wynikających z realizacji programów nauczania do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych
ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom;
l) wspieraniu nauczycieli i rodziców w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych, rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych w celu zwiększenia efektywności pomocy udzielanej uczniom;
m) umożliwianiu rozwijania umiejętności wychowawczych rodziców i nauczycieli;
n) podejmowaniu działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych.
6) Pomoc psychologiczno – pedagogiczna jest udzielana uczniowi ze względu na jego indywidualne
potrzeby edukacyjne, wynikające w szczególności:
- z niepełnosprawności,
- z niedostosowania społecznego,
- z zagrożenia niedostosowaniem społecznym,
- z zaburzeń zachowania lub emocji,
- ze szczególnych uzdolnień,
- ze specyficznych trudności w uczeniu się,
- z deficytów kompetencji i zaburzeń sprawności językowych,
- z przewlekłej choroby,
- z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych,
- z niepowodzeń edukacyjnych,
- z zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową ucznia i jego rodziny,
sposobem spędzania czasu wolnego i kontaktami środowiskowymi, - z trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą
środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą
(powrót zza granicy, zmiana szkoły).
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna jest udzielana z inicjatywy:
- ucznia;
- rodzica ucznia/ prawnego opiekuna;
- dyrektora szkoły;
- wychowawcy klasy
- nauczyciela prowadzącego zajęcia z uczniem lub specjalisty
- pielęgniarki środowiskowej nauczania i wychowania lub higienistki szkolnej;
- poradni psychologiczno – pedagogicznej;
- nauczyciela lub nauczyciela współorganizującego proces kształcenia;
- pracownika socjalnego;
- asystenta rodziny;
- kuratora sądowego;
- organizacji pozarządowej lub instytucji działającej na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży
- asystenta edukacji romskiej.
- Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole jest udzielana w określonej formie w trakcie bieżącej pracy z uczniem oraz przez zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów.
- W ramach nadzoru pedagogicznego Wicedyrektor ds. pomocy psychologiczno- pedagogicznej kontroluje obieg dokumentacji związanej z pomocą psychologiczno- pedagogiczną.
- Pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielają uczniom:
a) wszyscy nauczyciele w bieżącej pracy z uczniem na zajęciach;
b) wychowawcy;
c) specjaliści wykonujący w szkole zadania z zakresu pomocy psychologiczno – pedagogicznej, w szczególności:
- pedagog szkolny
- psycholog szkolny,
- pedagog specjalny
- nauczyciel – logopeda,
- terapeuta pedagogiczny,
- doradca zawodowy
- pracownicy szkoły poprzez zintegrowane oddziaływanie na ucznia.
11) Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole realizowana przez każdego nauczyciela w bieżącej pracy z uczniem polega w szczególności na:
- dostosowaniu wymagań edukacyjnych do możliwości psychofizycznych ucznia i jego potrzeb;
- rozpoznawaniu sposobu uczenia się ucznia i stosowaniu skutecznej metodyki nauczania;
- indywidualizacji pracy na zajęciach obowiązkowych i dodatkowych;
- dostosowania warunków nauki do potrzeb psychofizycznych ucznia.
12) Pomoc psychologiczno – pedagogiczna świadczona jest również w określonych formach zorganizowanych w ramach godzin przeznaczonych na te zajęcia i ujętych w arkuszu organizacyjnym szkoły.
13) Do zadań nauczycieli, wychowawców oraz specjalistów w szkole należy w szczególności:
- rozpoznawanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów;
- określanie mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie uczniów i ich uczestnictwo w życiu szkoły;
- podejmowanie działań sprzyjających rozwojowi kompetencji oraz potencjału uczniów w celu
podnoszenia efektywności uczenia się; - współpraca z poradnią w procesie diagnostycznym i post-diagnostycznym.
14) Nauczyciele, wychowawcy oraz specjaliści CKZiU prowadzą w szczególności:
- obserwację pedagogiczną, w trakcie bieżącej pracy z uczniami, mającą na celu rozpoznanie u uczniów:
- przyczyn niepowodzeń edukacyjnych, trudności w funkcjonowaniu, a także potencjału ucznia i jego zainteresowań i uzdolnień;
- doradztwo zawodowe.
15) W szkole pomoc psychologiczno – pedagogiczna dla ucznia jest udzielana w trakcie bieżącej pracy z uczniem oraz przez zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów w formie:
a) zajęć rozwijających uzdolnienia (koła zainteresowań)
b) zajęć rozwijających umiejętności uczenia się;
c) zajęć dydaktyczno-wyrównawczych;
d) zajęć specjalistycznych, w tym:
- logopedycznych,
- korekcyjno – kompensacyjnych
- rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne
- innych zajęć o charakterze terapeutycznym
e) zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu oraz planowania kształcenia i
kariery zawodowej;
f) porad i konsultacji;
g) warsztatów
16) Zainteresowania uczniów oraz ich uzdolnienia rozpoznawane są w formie wywiadów z rodzicami, uczniem, podczas prowadzenia obserwacji pedagogicznych oraz na podstawie analizy orzeczeń i opinii poradni psychologiczno-pedagogicznych.
17) Rodzice/opiekunowie prawni są informowani w formie pisemnej o wymiarze godzin, okresie i formie udzielanej pomocy psychologiczno- pedagogicznej.
18) Rodzic/opiekun prawny ma prawo zrezygnować z wybranej formy pomocy psychologiczno – pedagogicznej. Rezygnację składa w formie pisemnej.
Orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego
- Każde orzeczenie o kształceniu specjalnym zostaje zarejestrowane w księdze rejestru szkoły.
- Zarejestrowane orzeczenie zostaje przekazane do Wicedyrektora ds. pomocy psychologiczno –
Wicedyrektor przekazuje orzeczenie pedagogowi specjalnemu. - Pedagog specjalny informuje wychowawcę klasy o posiadaniu przez ucznia orzeczenia.
- Wychowawca klasy jest zobowiązany – w przeciągu jednego tygodnia od otrzymania orzeczenia –
uzupełnić arkusz wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia (w skrócie WOPFU), opracować Indywidualny Program Edukacyjno- Terapeutyczny (w skrócie IPET) oraz arkusz ewaluacji (nie dotyczy pierwszego spotkania) pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Wypełnione dokumenty przekazuje pedagogowi specjalnemu, który w terminie 30 dni od daty otrzymania orzeczenia (lub do 30 września jeśli orzeczenie zostało dostarczone przed rozpoczęciem roku szkolnego) zwołuje spotkanie Zespołu, w skład którego wchodzą: wychowawca, pedagog specjalny, nauczyciele uczący oraz specjalista prowadzący zajęcia. - Pedagog specjalny organizuje spotkanie Zespołu, który co najmniej dwa razy w roku szkolnym, dokonuje okresowej wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia (WOPFU).
Indywidualny Program Edukacyjno – Terapeutyczny (IPET) opracowuje się na okres, na jaki zostało wydane orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, nie dłuższy niż etap edukacyjny. - Wychowawca jest zobowiązany do wpisania informacji o posiadaniu przez ucznia orzeczenia do dziennika elektronicznego w stosownej rubryce – „Specjalne potrzeby” (informacja o diagnozie,
dostosowaniu wymagań i formie pomocy psychologiczno- pedagogicznej). - Jeśli orzeczenie mówi o dostosowaniu wymagań edukacyjnych, wychowawca przekazuje nauczycielom informacje o konieczności przygotowania dostosowań z każdego przedmiotu.
- Nauczyciele w nieprzekraczalnym terminie dwóch tygodni muszą dostarczyć podpisane przez siebie dostosowania wymagań edukacyjnych do wychowawcy ucznia.
- Wychowawca oddaje do pedagoga specjalnego komplet dostosowań wraz z wykazem przedmiotów i osób uczących. Dokumentacja niekompletna nie zostanie przyjęta.
- Na początku każdego kolejnego roku szkolnego wychowawca odbiera od pedagoga specjalnego komplet dostosowań dla ucznia. Wychowawca dokonuje ich aktualizacji poprzez zebranie podpisów od nauczycieli kontynuujących nauczanie danego przedmiotu, pod adnotacją „Obowiązuje w roku szkolnym…..”.
- W przypadku zmiany nauczyciela, wychowawca klasy informuje nowego nauczyciela o konieczności przygotowania nowych dostosowań oraz w terminie dwóch tygodni przekazuje do pedagoga specjalnego oddzielnie listę przedmiotów, nauczycieli i dostosowania z ubiegłego roku szkolnego oraz oddzielnie listę przedmiotów, nauczycieli i dostosowania obowiązujące w danym roku szkolnym.
- Ewaluacji dokonuje się przed każdym kolejnym posiedzeniem Zespołu. Wychowawca klasy zbiera od nauczycieli i specjalistów prowadzących rewalidację, współorganizację kształcenia oraz prowadzących inne formy pomocy psychologiczno- pedagogicznej, informacje dotyczące efektów pracy z uczniem.
- Karta ewaluacji ucznia jest wypełniana przez :
- wychowawcę klasy,
- specjalistę,
- nauczyciela prowadzącego inne formy pomocy.
14. Karta ewaluacji jest podpisana przez każdą osobę, która wypełnia dokument.
15. O każdym spotkaniu Zespołu pedagog specjalny informuje opiekunów prawnych, nauczycieli i
specjalistów. Wszystkie w/w osoby powinny uczestniczyć w spotkaniu.
16. Spotkanie Zespołu prowadzi pedagog specjalny, który uzupełnia dokumenty otrzymane od wychowawcy o informacje, które otrzymał podczas spotkania. Wypełnia kartę ustaleń Zespołu, odbiera od rodzica/opiekuna prawnego (lub pełnoletniego ucznia) wniosek o organizację zajęć lub rezygnację z ich organizacji w danym roku szkolnym. Rodzic/opiekun prawny otrzymuje kopie opieczętowanych dokumentów (IPET i WOPFU) i potwierdza ich odbiór podpisem.
17. Jeśli w wyniku ewaluacji i wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia należy nanieść zmiany w Indywidualnym Programie Edukacyjno- Terapeutycznym, pedagog specjalny sporządza aneks do IPETu.
18. Rodzic/opiekun prawny lub pełnoletni uczeń ma prawo dokonać własnej oceny efektów pomocy psychologiczno- pedagogicznej, wypełniając na spotkaniu Zespołu odpowiednią rubrykę w karcie ewaluacji.
19. Po spotkaniu Zespołu pedagog specjalny informuje Wicedyrektora ds. pomocy psychologiczno- pedagogicznej o ustaleniach Zespołu i przekazuje do sekretariatu CKZiU wniosek o organizację zajęć lub rezygnację z zajęć.
20. Pedagog specjalny informuje rodzica/ucznia o terminie realizacji przyznanych mu zajęć.
Opinie
- Każda opinia powinna zostać zarejestrowana w księdze rejestru szkoły. Zarejestrowana opinia zostaje przekazana do Wicedyrektora ds. pomocy psychologiczno pedagogicznej. Wicedyrektor przekazuje opinię pedagogowi szkolnemu.
- Pedagog szkolny informuje wychowawcę o opinii ucznia.
- Wychowawca wypełnia arkusz diagnostyczny ucznia (Załącznik 6).
- Po każdym semestrze uzupełnia go wpisując średnią ocen, celem oceny efektów edukacyjnych ucznia.
- Wychowawca na bieżąco uzupełnia arkusz.
- Wychowawca po zapoznaniu się z opinią, musi odebrać od rodzica/opiekuna prawnego lub pełnoletniego ucznia wniosek o objęcie pomocą psychologiczno- pedagogiczną (Załącznik 7).
- We wniosku w pierwszej kolejności rodzic/opiekun prawny lub pełnoletni uczeń powinien odnieść się do form pomocy określonych w opinii z Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej.
- Jeśli rodzic/opiekun prawny lub pełnoletni uczeń chce zrezygnować z części lub wszystkich form pomocy psychologiczno- pedagogicznej, musi złożyć pisemną rezygnację (Załącznik 8).
- Wszystkie wnioski i rezygnacje powinny zostać dostarczone do pedagoga szkolnego, który przekazuje informację do Wicedyrektora ds. pomocy psychologiczno- pedagogicznej.
- Jeśli opinia mówi o dostosowaniu wymagań edukacyjnych, wychowawca przekazuje nauczycielom informację o konieczności przygotowania dostosowań z każdego przedmiotu.
- Nauczyciele w nieprzekraczalnym terminie dwóch tygodni muszą dostarczyć podpisane przez siebie wymagania do wychowawcy ucznia.
- Wychowawca oddaje do pedagoga szkolnego komplet dostosowań, wraz z wykazem przedmiotów i osób uczących. Dokumentacja niekompletna nie zostanie przyjęta.
- Na początku każdego kolejnego roku szkolnego wychowawca odbiera od pedagoga szkolnego komplet dostosowań dla ucznia. Wychowawca dokonuje ich aktualizacji poprzez zebranie podpisów od nauczycieli kontynuujących nauczanie danego przedmiotu, pod adnotacją „Obowiązuje w roku szkolnym…..”.
- W przypadku zmiany nauczyciela, wychowawca klasy informuje nowego nauczyciela o konieczności przygotowania nowych dostosowań oraz w terminie dwóch tygodni przekazuje do pedagoga szkolnego oddzielnie listę przedmiotów, nauczycieli i dostosowania z ubiegłego roku szkolnego oraz oddzielnie listę przedmiotów, nauczycieli i dostosowania obowiązujące w danym roku szkolnym.
- Po każdym semestrze należy dokonać ewaluacji pomocy psychologiczno- pedagogicznej udzielanej uczniom posiadającym opinie z Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej (Załącznik 9a, 9b).
- Pedagog szkolny informuje wychowawców o konieczności przeprowadzenia ewaluacji.
- Wychowawca powinien odebrać od pedagoga szkolnego druk do oceny efektywności udzielanej uczniowi pomocy.
- Wychowawca analizuje i zbiera informacje o uczniu. Jeśli uczeń korzysta z dostosowań wymagań edukacyjnych, wychowawca ocenia, czy dostosowania w aktualnej formie przynoszą zamierzone efekty.
- Jeśli uczeń korzysta z form pomocy psychologiczno- pedagogicznej, wychowawca musi odebrać od osoby prowadzącej zajęcia pisemną ewaluację efektywności tych zajęć. Podpisany przez siebie i ew. nauczycieli oraz specjalistów dokument, oddaje do pedagoga szkolnego.
- Wychowawca jest zobowiązany do wpisania informacji o posiadaniu przez ucznia opinii do dziennika elektronicznego w stosownej rubryce – Specjalne potrzeby (informacja o diagnozie,
dostosowaniach wymagań i formie pomocy psychologiczno- pedagogicznej).
Uczniowie nieposiadający orzeczeń i opinii z Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej:
- Dla uczniów, którzy nie posiadają opinii opracowanej przez poradnię psychologiczno –pedagogiczną/specjalistyczną lub orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego pomoc psychologiczno –pedagogiczna jest udzielana na pisemny wniosek:
- ucznia;
- rodzica ucznia/ prawnego opiekuna;
- dyrektora szkoły;
- wychowawcy klasy
- nauczyciela prowadzącego zajęcia z uczniem lub specjalisty
- pielęgniarki środowiskowej nauczania i wychowania lub higienistki szkolnej;
- poradni psychologiczno – pedagogiczna;
- pomocy nauczyciela lub nauczyciela współorganizującego proces kształcenia;
- pracownika socjalnego;
- asystenta rodziny;
- kuratora sądowego;
- organizacji pozarządowej lub instytucji działającej na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży
- asystenta edukacji romskiej.
2. Osoba składa pisemny wniosek do sekretariatu CKZiU (Załącznik 7).
3. Wychowawca odbiera od rodzica/opiekuna prawnego zgodę na organizację zajęć z zakresu pomocy psychologiczno- pedagogicznej, którą rodzic/opiekun prawny potwierdza własnoręcznym podpisem na wniosku.
4. Pedagog szkolny informuje Wicedyrektora ds. pomocy psychologiczno- pedagogicznej o konieczności zorganizowania pomocy psychologiczno- pedagogicznej dla ucznia.
5. Pedagog szkolny przekazuje informację o objęciu ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną wychowawcy.
6. Wychowawca wypełnia arkusz diagnostyczny ucznia (Załącznik 10), a dwa razy w roku wraz z nauczycielem specjalistą – prowadzącym zajęcia z uczniem – dokonuje ewaluacji pomocy psychologiczno- pedagogicznej (Załącznik 11).
7. Wychowawca musi odebrać od osoby prowadzącej zajęcia pisemną ewaluację efektywności tych zajęć.
8. Wychowawca podpisuje dokument oraz zbiera podpisy od ew. nauczycieli specjalistów i w takiej formie oddaje do pedagoga szkolnego.
Postanowienia końcowe
Wszyscy nauczyciele są zobowiązani do wspierania rozwoju każdego ucznia szkoły, do zespołowego współdziałania na rzecz ucznia i wzajemnej pomocy w realizacji zadań związanych z organizacją oraz wspieraniem psychologicznym i pedagogicznym.