STREFA UCZNIA

Pętla for … to… do

Posted by on 12:46 in Strefa ucznia | 0 comments

Pętla for … to… do

Pętla wykonuje wielokrotnie jakąś operację. Przypuśćmy że chcesz aby Twój program wypisał liczby od 1 do 1000. Zamiast pisać 1000 razy writeln można użyć pętli for i:=1 to 1000 do Zadanie 1 Napisać program który wyświetli przemieszczający się od lewej do prawej strony napis: Informatyka. Wykorzystać funkcję gotoxy(x,y) i pętlę for…. Podpowiedź   Zadanie 2 Napisać program , który prosi o podanie słowa. Następnie prosi o podanie litery. Po podaniu litery sprawdza ile razy podana litera występuje w podanym słowie. Wynik wyświetlany...

read more

Pętla REPEAT … UNTIL ….

Posted by on 11:44 in Strefa ucznia | 0 comments

Pętla REPEAT … UNTIL ….

W sytuacjach, gdy chcesz aby program wykonywał się aż do momentu spełnienia jakiegoś warunku pomocą jest pętla repeat until. Jest wyjątkowa pod tym względem, że wykonuje wszystkie instrukcje znajdujące się pomiędzy nią, więc nie trzeba używać poleceń BEGIN i END. Przykład uses Crt; begin  repeat  until KeyPressed; end. Powyższy przykład pokazuje w jaki sposób można zbudować program czekający na naciśnięcie dowolnego klawisza. Wykorzystuje on funkcję KeyPressed z modulu Crt, trzeba więc poinformować komputer że będziemy korzystali z Crt;...

read more

Tworzenie prostych aplikacji w trybie graficznym cz. 3

Posted by on 09:03 in Materiały dydaktyczne, Strefa ucznia | 0 comments

Tworzenie prostych aplikacji w trybie graficznym cz. 3

Zadanie 51 Wykonać projekt, w którym obiekt można przesuwać po ekranie za pomocą suwaków. Kształt obiektu będzie można zmieniać za pomocą listy rozwijalnej typu Combo. Na formularzu umieścić następujące komponenty: Shape, Panel x2, ComboBox, ScrollBar x2, Button. 2. Ustalić właściwości komponentów: dla Button – caption: koniec, dla Shape:   dla ScrollBar2: dla ComboBox: 3. Ustalić akcje dla przycisków wg źródła poniżej: dla ScrollBar1 i ScrollBar2 wg przykładu:   dla ComboBox:   dla Button1: Close. Efekt działania aplikacji:...

read more

Algorytm Euklidesa

Posted by on 08:32 in Materiały dydaktyczne, Strefa ucznia | 0 comments

Algorytm Euklidesa

Algorytm Euklidesa służy do znajdowania największego wspólnego dzielnika (NWD) dwóch liczb naturalnych. Największy wspólny dzielnik (NWD) dwóch lub więcej liczb naturalnych (różnych od zera) to największa liczba naturalna, przez którą dzieli się bez reszty każda z danych liczb. W codziennej praktyce NWD służy nam do skracania ułamków do postaci właściwej np.: 12 18 = 2 3         Ponieważ największą liczbą naturalną dzielącą bez reszty 12 i 18 jest 6, więc po podzieleniu licznika i dzielnika ułamka przez NWD otrzymujemy...

read more

Sposoby przekazywania parametrów oraz rekurencja

Posted by on 08:04 in Materiały dydaktyczne, Strefa ucznia | 0 comments

Sposoby przekazywania parametrów oraz rekurencja

Jeśli zmienna lokalna ma taką samą nazwę jak zmienna w bloku zewnętrznym, to zmienna zewnętrzna jest przesłonięta przez zmienną lokalną. Na zewnątrz tego bloku nadal widoczna jest zmienna zewnętrzna. Program może komunikować się z wywołanymi procedurami i funkcjami: • poprzez parametry – gdy trzeba przekazywać różne zmienne lub wartości, poprawia to również czytelność procedur i funkcji, gdyż posiadają one jasno zapisany interfejs komunikacji. • poprzez zmienne globalne – gdy dotyczy to zmiennych szczególnie ważnych w obrębie całego programu...

read more

Tworzenie prostych aplikacji w trybie graficznym

Posted by on 07:49 in Materiały dydaktyczne, Strefa ucznia | 0 comments

Tworzenie prostych aplikacji w trybie graficznym

Ćwiczenie zegar Taki ma być efekt końcowy: Wstawić na formularzu komponenty: Label x 2 Edit Button x 3 Timer Ustalić właściwości: Caption Font Name 3.Wpisać następujący kod dla przycisków i Timer-a 4. Skompilować, usunąć ewentualne błędy i uruchomić.

read more

Uwaga!!! Giełda podręczników szkolnych

Posted by on 20:02 in Aktualności, Strefa ucznia | 0 comments

Uwaga!!! Giełda podręczników szkolnych

Giełda podręczników szkolnych https://web.facebook.com/groups/316685501805772/?ref=br_rs lub wpisujcie pod tym postem swoje podręczniki, które chcecie sprzedać. ZSE – SAMORZĄD UCZNIOWSKI

read more

Analiza struktury zbiorowości. Wskaźniki struktury

Posted by on 18:45 in Strefa ucznia | 0 comments

Analiza struktury zbiorowości. Wskaźniki struktury

Wskaźniki struktury (frakcje) przedstawiają udział poszczególnych części zbiorowości w całej zbiorowości. Wsi = ni / N Wsi – wskaźnik struktury ni – liczność klasy przedziału klasowego i = 1,2…n – kolejny numer klas przedziałów klasowych N – liczność całej zbiorowości Wskaźniki struktury można obliczyć jako: wskaźniki ułamkowe (suma wskaźników równa 1) wskaźniki procentowe (suma wskaźników równa 100) wskaźniki wyrażone w promilach (suma równa 1000) Najczęściej stosowane są procentowe wskaźniki struktury. Zdanie 1...

read more

Zadania wstępne

Posted by on 16:57 in Materiały dydaktyczne, Strefa ucznia | 0 comments

Zadania wstępne

Przypomnienie – struktura programu PROGRAM nazwa_programu; {nagłówek programu} Część deklaracyjna {deklaracja zmiennych} var ……………., ……………., …………….; BEGIN {początek programu głównego} Instrukcja1; {program główny} Instrukcja2; Instrukcja3; ….. ….. ….. END. {koniec programu}   Zadanie 1 Napisz program wykonujący mnożenie dwóch liczb Zadanie 2 Napisz program służący do dzielenia dwóch liczb...

read more

Stosowanie podstawowych narzędzi programu Adobe Photoshop. Wybór fragmentów obrazu oraz praca z maskami

Posted by on 12:49 in Materiały dydaktyczne, Strefa ucznia | 0 comments

Stosowanie podstawowych narzędzi programu Adobe Photoshop. Wybór fragmentów obrazu oraz praca z maskami

Adobe Photoshop jest programem do tworzenia i edycji grafiki rastrowej. Jeżeli nie posiadacie programu Photoshop można skorzystać z programu Pixlr. Posiada on podstawowe narzędzia Photoshop jest darmowy i działa online. Poniższy film przedstawia podstawowe możliwości programu. Ćwiczenie 1. Wyciąć z tła i zapisać w pliku samą postać. Do edycji zastosować podstawowych narzędzi Photoshop`a jakimi są Różdżka i Lasso. Podczas pracy używać klawiszy Shift i CTRL do dodawania i odejmowania edytowanego...

read more
Skip to content