STREFA UCZNIA
Tworzenie strony WWW w języku HTML
Najłatwiejszym w obsłudze programem do nauki tworzenia stron internetowych jest Zajączek. Instrukcja obsługi programu Zajączek Znaczniki Poza zwykłym tekstem, na stronę możesz wprowadzić znaczniki (tzw. tagi). Znacznik jest to specjalny tekst, umieszczony w nawiasach ostrych, np.: <b>. Jest on częścią składni języka HTML i pozwala sterować wyglądem strony. Dzięki niemu możesz np. ustalić kolor tła, rodzaj formatowania tekstu, wstawić obrazek czy tabelę itd. Znacznik nie jest widoczny na ekranie, widoczne są tylko efekty jego działania ...
read morePętla repeat
Pętla repeat … until Pętla tworzona z wykorzystaniem instrukcji repeat … until wykonywana jest co najmniej raz i kończy się wykonywać, jeśli jest spełniony występujący w niej warunek logiczny. Pętla tego rodzaju składa się ze słowa kluczowego repeat, po którym występuje sekwencja instrukcji zakończonych słowem kluczowym until i warunkiem logicznym. Ogólna postać pętli repeat przedstawiona jest poniżej: repeat {instrukcja_1}; {instrukcja_2}; {…} until wyr_log; Należy zwrócić uwagę, że pętla repeat … until różni się od pętli while...
read morePętla while
Pętla tworzona z wykorzystaniem instrukcji while jest najprostszym typem pętli. Pozwala ona na wykonywanie pewnej instrukcji tak długo, jak długo spełniony jest określony warunek logiczny. Pętla tego rodzaju składa się ze słowa kluczowego while, po którym występuje warunek logiczny, za nim pojawia się słowo kluczowe do oraz instrukcja, która ma być wykonywana. Ogólna postać pętli while przedstawiona jest w poniższym przykładzie: while wyr_log do {instrukcja_1}; Dosyć jasne jest, że jeśli początkowo warunek logiczny jest spełniony i w...
read moreStosowanie tablic
Każda zmienna typu tablicowego musi określać zakres indeksów oraz typ elementów. Zakres indeksów podawany jest po słowie kluczowym array, jako para liczb całkowitych oddzielona dwoma kropkami, ujęta w nawiasy kwadratowe. Pierwszy element zakresu musi mieć wartość mniejszą lub równą drugiemu elementowi zakresu. Typ elementów podawany jest po słowie kluczowym of. Przykład var wektor1 : array[1..10] of integer; W powyższym przykładzie zdefiniowana jest jednowymiarowa zmienna wektor1, która jest tablicą składającą się z 10 elementów typu...
read morePraca z danymi tekstowymi
Zadanie T4_p2 01 Ćwiczenie z podręcznika informatyki. Zadanie T4_p2 02 Ćwiczenie z podręcznika informatyki. Zadanie 49 Wyświetlenie znaków ASCII Efekt działania programu
read moreStosowanie stylów i elementów programowania HTML
Tworzenie strony internetowej najlepiej nauczyć się na zadaniu praktycznym. W naszym przykładzie zastosujemy podstawowe elementy HTML i style niezbędne do zbudowania prostej strony www. Zadanie Wykonać projekt wyglądu strony www z podziałem na obszary gdzie będziemy wstawiać: grafikę nagłówkową, menu, treści Wykonać grafikę nagłówkową Dokonać podziału strony internetowej na obszary w programie Zajączek podział strony za pomocą tabel oznaczonych kolorami w powyższym projekcie (np. tabela zielona wewnątrz niebieskiej), lub wykonanie tabeli za...
read morePodprogramy – procedury i funkcje
W trakcie tworzenia złożonych algorytmów niejednokrotnie zdarza się, że pewne zadania przez nie realizowane powtarzają się w wielu miejscach. Kiedy dotyczy to sekwencji prostych operacji, to można oczywiście zastosować pętlę, w której algorytm zostanie wykonany wielokrotnie. Taka sytuacja nie zawsze ma jednak miejsce – zazwyczaj powtarzający się fragment kodu znajduje się w różnych miejscach algorytmu i zastosowanie wcześniej opisanych konstrukcji nie pozwala rozwiązać tego problemu. Dlatego jednym z podstawowych udogodnień dostarczanych...
read morePętla iteracyjna FOR
Pętla for Pętla realizowana przy użyciu słowa kluczowego for zwana jest pętlą numeryczną, gdyż liczba jej wykonań określana jest explicite przez wartości numeryczne. Pętla ta jest często stosowana do wykonywania określonych operacji na tablicach, gdyż zawiera zmienną indeksującą, która w trakcie jej wykonywania przyjmuje wartości z pewnego zakresu, który może odpowiadać zakresowi tablicy. Pętla ta definiowana jest za pomocą słowa kluczowego for, po którym następuje nazwa zmiennej indeksującej, operator przypisania, pierwszy zakres indeksu,...
read morePętle
Schematy blokowe nie dostarczają żadnych specjalnych mechanizmów do tworzenia pętli (czyli fragmentów algorytmu, które wykonywana są wielokrotnie). W większości języków programowania istnieją jednak instrukcje, które pozwalają na łatwe definiowanie pętli, gdyż są one stosowane bardzo często. W języku Pascal istnieją trzy instrukcje służące do tworzenia pętli: while repeat … until for while war_log do {instrukcja_1}; repeat {instrukcja_1}; {instrukcja_2}; {…} until war_log; for indeks := war_1 to war_2 do {instrukcja_1}; W...
read moreStruktura programu – przypomnienie i rozszerzenie wiadomości – elementy języka
Program może występować w dwóch wariantach: tekstowy – tekstowe okno DOSa, obsługiwane przez bibliotekę modułów RTL (runtime library). graficzny – przeznaczony dla środowiska Windows i obsługiwany przez bibliotekę VCL (visual component library). Podstawowe elementy języka Słowa kluczowe Zastrzeżone słowa języka. Są integralną częścią języka i nie mogą być definiowane przez programistę: and | array | as | asm | begin | case | class | const | constructor | destructor | dispinterface |div | do | downto | else | end | except | exports...
read more